Wiadomości Branżowe

Święto zakochanych to święto dla handlowców – większość Polaków dostrzega marketingowy wymiar walentynek

  • Święto zakochanych to święto dla handlowców – większość Polaków dostrzega marketingowy wymiar walentynek
  • Chętniej okazujemy sobie uczucia będąc w wolnym związku, niż w małżeństwie

Warszawa, 13 lutego 2014 r. – 81 proc. respondentów uważa, że w obecnych czasach walentynki są świętem bardziej dla producentów i handlowców, prowadzącym do zwiększenia ich sprzedaży, niż świętem łączącym ludzi. Wyniki badania instytutu GfK Polonia na temat stosunku Polaków do święta zakochanych.

Jednocześnie w społeczeństwie panuje przekonanie, że w dzisiejszych czasach ludzie okazują sobie uczucia raczej już tylko od święta, zamiast myśleć o tym, aby robić to przez cały rok. Twierdzi tak 66 proc. Polaków i nie ma istotnych różnic w tych opiniach w zależności od cech socjodemograficznych, jak płeć czy wiek.

Respondenci są zgodni co do tego, że walentynki nie mają korzeni religijnych. Uważa tak 75 proc. badanych.

Pomimo dostrzegania marketingowego wymiaru walentynek, większość Polaków będzie obchodzić dzień zakochanych, a chęć do obdarowania ukochanej osoby jest tym większa, im krótszy jest staż związku. Wyniki badania wskazują, iż zamiar podarowania bliskiej osobie tzw. walentynki (kwiatka, listu, upominku, itp.) mają przede wszystkim osoby będące w związkach wolnych lub mające partnera (74 proc.). W związkach małżeńskich odsetek ten spada do 53 proc.

Równolegle zmienia się stosunek Polaków do samej instytucji małżeństwa. Z analizy porównawczej i zestawienia obecnych danych z wynikami badania z roku 2011 wynika, że zmniejsza się odsetek Polaków uważających, iż małżeństwo ma i będzie mieć duże znaczenie (76 proc. wskazań obecnie w porównaniu do 79 proc. wskazań w 2011 roku). 20 proc. respondentów twierdzi wręcz, że małżeństwo jest przestarzałą instytucją (17 proc. w 2011 roku). Istotna jest przy tym zależność udzielanych odpowiedzi od wieku respondentów. Wraz z wiekiem rośnie odsetek respondentów doceniających znaczenie małżeństwa.

W opinii respondentów głównymi powodami zawierania związku małżeńskiego są: miłość (29 proc.), ciąża lub/i dzieci (26 proc.) oraz przekonania religijne (12 proc.). W badaniu z 2011 roku trzecią najczęściej wskazywaną przyczyną ślubu była presja rodziny (13 proc.).

O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone między 6 a 10 lutego 2014 roku na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1000 osób w wieku powyżej 15 lat. Badanie omnibusowe zrealizowane zostało metodą CAPI (wywiadów bezpośrednich ze wspomaganiem komputerowym).

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 13 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje,  zaawansowane technologie oraz metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o ich klientach. W 2012 roku Grupa GfK wypracowała sprzedaż na poziomie 1,51 miliarda euro.

Źródło GfK Polonia. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy